Pytanie o przydatność czarnego prochu do wysadzania budynków (na potrzeby pisania powieści)

szopen76
Posty: 7
Rejestracja: wt 19.sty.2021 - 14:42
Moja broń: brak

Pytanie o przydatność czarnego prochu do wysadzania budynków (na potrzeby pisania powieści)

Post autor: szopen76 »

Witajcie!
Nie jestem entuzjastą czarnego prochu, nie chcę strzelać, jestem kolejnym laikiem. Natomiast wspólnie z kolegą tworzymy małe dziełko fantasy, mające się dziać w czasach z grubsza odpowiadających latom 1590-1630 naszej historii. Taki szeroki przedział, bo to świat fantasy, więc pod niektórymi względami technika mogła pójść dalej, pod innymi zaś nie.

Rzecz jest taka: kolega wpadł na pomysł zamachu na kolumnę maszerującego wojska. Wysadzamy budynki wzdłuż ulicy, by zwalić maszerującym na łby same fasady. I teraz: ja wiem tak mało, że nawet nie wiem, o co pytać. Raczej wiercenie pod ścianami itd odpada, prędzej ustawienie beczek na szybko pod ścianami.

Patrzyłem po sieci i wydaje się, że o ile odpowiednia ilość prochu spokojnie by wystarczyła, by zrobić łubudubu, powstają dwa pytania:

(1) Ile tego prochu? Czy to realistyczne w ogóle?

(2) Czy w tamtych czasach daliby radę ukierunkować eksplozję tak, by zwalić budynki w danym kierunku, czy nie da rady i wszystko łupnie we wszystkie możliwe kierunki?

(3) Czy dałoby radę w jakikolwiek sposób zsynchronizować wybuchy?

Na razie mam wrażenie, że albo wszystko by łupnęło, poleciałyby szyby, ale prędzej wybuch by zniszczył wnętrze (podłogi, dach itd) niż zwalił ściany. A gdyby ustawić beczki z prochem na ulicy, wzdłuż ścian, zapakować je gwoździami, przykryć jakimiś blachami - kolumna by oberwała szrapnelami, a co ze ścianami domów? Zwaliłyby się?


Mam jeszcze pytania dotyczące sensowności pewnych taktyk przeniesionych do tego okresu, ale nie wiem, czy będzie tutaj ktoś mogący o nich podyskutować?
Nerwus2
Posty: 67
Rejestracja: czw 07.sty.2021 - 10:56
Lokalizacja: łódzkie
Moja broń: Jest moja.